Verbeterde content SEO

Verbeterde content SEO strategie

Ben jij ook zo enthousiast en vol plannen om je SEO strategie te verbeteren en een gloednieuwe SEO campagne te starten? In deze post vertel ik je precies hoe je een content SEO campagne opzet en snel je kansen verbetert om je concurrentie voor te blijven in de zoekmachines!

Stap 1: Beoordeel je huidige (technische) SEO

Om de SEO van je website te verbeteren moet je ervoor zorgen dat je website in goede conditie is. Begin met een kleine SEO audit van je eigen website. Gebruik een tool zoals Google PageSpeed Insights om te kijken hoe het met de snelheid van jouw website is gesteld en hoe het met je backlinks is gesteld. Andere technische aspecten zoals 404’s en gebroken links moeten gewoon worden opgelost!

Voordat je een SEO-campagne start met nieuwe en verbeterde inhoud moet je ervoor zorgen dat alle technische aspecten in orde zijn.

Stap 2: Bepaal je belangrijkste pagina’s

Om het verkeer naar je website te verhogen moet je weten welke aspecten van je website het meest geoptimaliseerd moeten worden. Wat zou slim zijn om als eerste aan te pakken? Welke verbeteringen zouden de kans om te scoren in de zoekmachines het meest vergroten? Om deze vragen te beantwoorden moet je de belangrijkste pagina’s van je website bepalen.

Het bepalen van de belangrijkste pagina’s op je website kan best lastig zijn. Vraag jezelf af: welke pagina’s wil ik nieuwe klanten laten zien? Welke pagina’s liggen het dichtst bij mijn missie? Vergelijk de antwoorden op deze vragen met de resultaten van je Google Analytics: welke pagina’s hebben de hoogste paginawaarde? Met welke pagina’s verdien je eigenlijk geld? Met pagina’s waar veel verkeer naartoe wijst?

Je zou moeten eindigen met een lijst van pagina’s die belangrijk voor je zijn maar die niet veel verkeer hebben. Deze pagina’s moeten verder verbeterd worden. De pagina’s die veel verkeer hebben maar niet zo hoog op je belangrijkste pagina’s lijst stonden, mogen ook niet vergeten worden. Deze pagina’s zijn belangrijk want je kunt er veel van leren. Ze presteren goed, ook al zijn het niet de belangrijkste pagina’s.

Stap 3: Zoekwoordenonderzoek

Je moet weten waar je publiek naar zoekt. Je moet weten welke woorden ze gebruiken als ze zoeken in Google. Trefwoordonderzoek betekent dat je in de hoofden van je publiek kruipt en ervoor zorgt dat je je op de juiste termen richt. Als je een product aanbiedt zijn mensen misschien niet op zoek naar je product of woorden die betrekking hebben op het product. Ze zoeken misschien naar het probleem dat je product oplost.

Praat met je publiek, zorg ervoor dat je hen begrijpt. En gebruik tools zoals Google Trends om er zeker van te zijn dat je je richt op de juiste zoektermen.

Je zou moeten eindigen met een lijst van sleutelwoorden waar je voor wilt scoren. Je bent waarschijnlijk al aan het ranken voor sommige van deze keywords. Verdeel de lijst in trefwoorden waar je nog niet op rankt en trefwoorden waar je al wel op rankt maar waarvoor je hoger wilt ranken.

Stap 4: Stel realistische doelen voor je SEO campagne

Het is onmogelijk om van de ene op de andere dag te gaan ranken voor de meest concurrerende zoekwoorden. Als je in een concurrerende niche zit zal het moeilijk zijn om voor bepaalde zoekwoorden te ranken. Je zal je moeten richten op meer specifieke en minder concurrerende zoekwoorden om een kans te maken om te ranken. Houd rekening met het verkeerspotentieel (hoeveel mensen zoeken naar een bepaald zoekwoord) en het ranking potentieel (hoeveel grote merken ranken al op die term).

Pas je lijst van trefwoorden aan op basis van de kansen die je hebt om te beginnen met ranking of om je rankings te verbeteren. Je moet beginnen met zoekwoorden waarvoor je een goede kans hebt om beter te presteren dan je concurrenten.

Stap 5: Stem de inhoud af op de trefwoorden

Evalueer je inhoud op basis van de lijst van trefwoorden die je hebt gemaakt. Komt je huidige inhoud overeen met de zoekwoorden? Heb je artikelen geschreven die geoptimaliseerd zijn voor de juiste zoektermen? Heb je misschien de verkeerde bewoordingen gebruikt? Welke trefwoorden hebben nog geen post of pagina? Welke artikelen moeten helemaal opnieuw geschreven worden?

Het zou goed kunnen dat je al inhoud hebt die geoptimaliseerd is voor de juiste zoekwoorden maar dat die niet zo goed rankt als zou moeten. Zorg ervoor dat je controleert of je last hebt van trefwoord kannibalisatie of niet. Als je over bijna dezelfde onderwerpen schrijft is de kans vrij groot dat je in feite je kansen om te ranken voor een bepaald trefwoord verlaagt omdat je concurreert met je eigen inhoud. In dat geval moet je je interne linkstrategie verbeteren of artikelen combineren die zich richten op dezelfde zoekwoorden.

Je zou moeten eindigen met een lijst van artikelen die herschreven en opnieuw geoptimaliseerd moeten worden en een lijst van artikelen die nog niet geschreven zijn.

Stap 6: (Her)schrijf inhoud!

Schrijf de artikelen en herschrijf de artikelen die verbeterd moeten worden. Een manier om dit te doen is met de nuttige feedback die je krijgt van Yoast SEO Premium of van Rank Math Pro (via ons met korting te verkrijgen). Deze analyse helpt je bij het verbeteren van de leesbaarheid en de rankability van je tekst, en helpt je bij het schrijven van frisse en natuurlijke inhoud waar je gebruikers en zoekmachines van zullen houden.

Zorg ervoor dat je begint met de artikelen die de grootste kans hebben om je rankings te verbeteren. Ontwikkel eventueel een mooie social media strategie waarin je je artikelen kunt delen met je publiek op Facebook, Twitter en Instagram. Je content SEO strategie kan tegelijkertijd een mooie social media strategie zijn.

Stap 7: Verbeter de interne links

Naarmate websites groter worden wordt interne linkbuilding steeds belangrijker. Je interne links zijn een leidraad voor Google. Google volgt links, dus de manier waarop je pagina’s intern aan elkaar linkt, geeft Google belangrijke aanwijzingen welke content het belangrijkst is. Vooral als je veel inhoud op je website hebt, moet je er voor zorgen dat je de tijd neemt om de interne linkstructuur van je website te verbeteren.

Intern linken kan vrij moeilijk zijn en de interne linking tool in Yoast SEO en Rank Math maken dat een stuk makkelijker. Zorg er in elk geval voor dat je belangrijkste artikelen de meeste interne links hebben die ernaartoe wijzen.

Stap 8: begin opnieuw…

Ik zou graag tegen je zeggen dat je SEO campagne na stap 7 voorbij is. Zeven stappen voor een succesvolle SEO campagne, dat zou geweldig zijn. Echter, je SEO campagne is nooit voorbij. Het zal een doorlopend proces zijn. je website zal veranderen en groeien, Google zal veranderen en groeien en je publiek zal veranderen en groeien. Dus over een jaar moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Maar je kansen om je concurrentie te overtreffen zullen dan zeker hoger zijn vanwege alle inspanningen die je hebt gedaan!

Direct hoog in Google met SEA, SEO, Linkbuilding, Blogs en hosting

Hoger in
Google?

Neem contact op