SEO kwaliteit

Verbeter de SEO kwaliteit van je pagina’s

Trekt jouw pagina niet het aantal mensen aan dat je dacht dat het zou doen? Of vraag jij je af wat je kunt verbeteren om je pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen? En om mensen op jouw site te laten blijven (en terug te laten komen)? Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je pagina een betere kans te geven om goed te presteren. In deze blogpost bespreken we hoe je kunt bepalen welke pagina’s wat extra aandacht kunnen gebruiken en wat je kunt doen om ze om te zetten in hoogwaardige pagina’s die voldoen aan SEO Kwaliteit!

Misschien ben je al bekend met SEO en heb je een paar pagina’s die gewoon niet presteren zoals je zou willen. Of misschien ben je niet zo ervaren met SEO en ben je bang dat je het onder de knie moet krijgen. In dat geval willen we je verzekeren dat het niet zo heel erg moeilijk is als je de basis voor SEO Kwaliteit kent.

Het is belangrijk om te beseffen dat SEO kwaliteit een enorme impact kan hebben op jouw bedrijf en je online vindbaarheid. Het gaat niet alleen om het gebruik van het juiste zoekwoord, zoekmachines kijken tegenwoordig naar het hele plaatje. Daarom zijn we zo’n fanatieke voorstanders van holistische SEO. Maar voordat we daar op ingaan, laten we eerst bespreken hoe we de kwaliteit van jouw pagina’s kunnen bepalen en aan welke pagina’s je moet werken.

Hoe bepaal je de SEO kwaliteit van je pagina

Het is belangrijk om te bepalen welke pagina’s verbeterd moeten worden en in welke volgorde. Het kan verleidelijk zijn om gewoon aan de slag te gaan met de eerste pagina die in gedachten komt, maar neem de tijd om uit te zoeken hoe je pagina’s presteren. Dit helpt je om prioriteiten te stellen en te bepalen welke pagina als eerste je aandacht nodig heeft.

Bekijk de metriek

Je kent je publiek waarschijnlijk tot op zekere hoogte, maar het is onwaarschijnlijk dat je precies weet wat ze willen. Of hoe ze online
zoeken en door je site navigeren. Zelfs als je een voorgevoel hebt of regelmatig van ze hoort, zorg er dan voor dat je naar de gegevens kijkt om te valideren wat mensen op jouw site doen en waar je je kunt verbeteren. Een geweldig hulpmiddel om dit te doen is Google Analytics.

Google Analytics geeft je toegang tot veel gegevens over je website. Het kan je vertellen hoeveel mensen jouw site bezoeken en waar ze vandaan komen. Maar ook, welke pagina’s het meest worden bezocht en hoe lang mensen de neiging hebben om op deze pagina te blijven. Dit alles helpt je bij het bepalen van de kwaliteit van je individuele pagina’s. Onze gids over het bijhouden van jouw SEO met Google Analytics helpt je deze gegevens te begrijpen en te gebruiken om te bepalen waar je jouw pagina kunt verbeteren.

Wees je bewust van dubbele inhoud

Wanneer je een site onderhoudt, vooral een groeiende site, kan het verleidelijk zijn om dezelfde inhoud op verschillende pagina’s te gebruiken. Geef niet toe aan deze verleiding! Wanneer de exacte inhoud op verschillende pagina’s te vinden is, heb je een geval van dubbele inhoud. Dit zal je kansen om hoog te scoren in de zoekresultaten schaden. Google kan je zelfs bestraffen voor het feit dat je ze hebt sinds ze het Google Panda-algoritme hebben geïntroduceerd.

Je kunt dubbele inhoud op je pagina hebben zonder dat je het weet. Daarom hebben we de meest voorkomende oorzaken en oplossingen voor dubbele inhoud op een rijtje gezet. Hulpmiddelen zoals Copyscape zijn je eerste stap in het doen van een doe-het-zelf controle op dubbele inhoud, maar onderzoek een beetje meer zoals beschreven in dit artikel.

Identificeer pagina’s van lage SEO kwaliteit met Screaming Frog

Een tool die je kunt gebruiken om eenvoudig inhoud van lage kwaliteit te identificeren is Screaming Frog SEO Spider. Wanneer je een query uitvoert voor je website in de SEO spider, krijg je een lijst van alle URL’s op jouw site. Scroll nu door die lijst en bezoek elke URL die voor jou geen zin heeft. Het probleem is dat pagina’s van lage kwaliteit vaak in groepen voorkomen, niet als een enkele pagina.

Denk aan de lijn van oude .html-pagina’s, waar je jouw URL’s nu met een schuine streep beëindigt. Denk aan je attachment pagina’s of iets met te veel getallen erin. Bezoek de pagina, kijk of er inhoud van lage kwaliteit op staat die niet op Google zou moeten staan. Test of deze pagina’s geïndexeerd zijn en kijk of er meer pagina’s zijn zoals deze. Ga gewoon zo te werk en je vindt deze pagina’s van lage kwaliteit in een mum van tijd. Kijk eens kritisch naar de pagina’s die je hebt gevonden.

Tips om de kwaliteit van de pagina’s direct te verbeteren

Wanneer je de kwaliteit van jouw individuele pagina’s hebt bepaald, is het een goed idee om een lijst te maken waarin je prioriteit geeft aan de pagina’s waaraan je als eerste wilt werken. Daarna begint het echte plezier. Laten we dus eens kijken naar de eerste zes suggesties die we hebben om de kwaliteit van jouw pagina’s te verbeteren.

1. Bepaal wat je wilt doen met de pagina

De kans is groot dat u een paar verouderde pagina’s of pagina’s die niet in Google hoeven te worden weergegeven, opnieuw opduikt, zelfs als u ze op uw site wilt houden. De eerste stap is om te beslissen wat u er mee wilt doen. Op de pagina’s die u wilt behouden, maar niet in Google wilt laten zien, kunt u de noindex-tag gebruiken. Als een pagina van lage kwaliteit nog steeds relevante links naar andere delen van uw website bevat en wat verkeer heeft door bijvoorbeeld links van andere websites, kunt u noindex gebruiken, volg dan in uw robots meta-tag. Op deze manier kan Google de pagina vinden, de relevante links volgen, maar het houdt de pagina zelf buiten de zoekresultaten.

Wat betreft pagina’s die niet meer actueel zijn, stel jezelf de volgende vraag. Kunt u de pagina actualiseren door er enkele wijzigingen in aan te brengen? Geweldig, dan kunt u naar de tweede tip op deze lijst gaan. Maar voor pagina’s die niet meer op uw site staan, kunt u ze misschien het beste verwijderen.

Wat te doen met de URL’s? Als ze nog steeds een behoorlijke hoeveelheid verkeer ontvangen, stuur ze dan om. Naar een gelijkaardige pagina of post indien mogelijk, anders naar een verwante categorie of tagpagina, en als dat allemaal niet past, naar uw homepage. Als er weinig tot geen verkeer is, verwijder dan uw pagina op de juiste manier en laat Google de foutmelding 404 of 410 vinden. Uw pagina verdwijnt dan uit de zoekresultaten en Google kan zich in plaats daarvan richten op relevante pagina’s op uw site.

2. Denk aan de bedoeling van de zoekopdracht

Wanneer u de kwaliteit van een pagina wilt verbeteren, is het een goede gewoonte om rekening te houden met de zoekintentie. Zoekintentie (of gebruikersintentie) is de term die wordt gebruikt om het doel van een online zoekopdracht te beschrijven. Om precies te zijn, het is de reden waarom iemand een specifieke zoekopdracht uitvoert. In de loop der jaren heeft Google hard gewerkt aan het verbeteren van zijn algoritme om de zoekintentie van mensen te kunnen bepalen. Daarom moet u nadenken over het afstemmen van uw inhoud op de zoekintentie van iemand die op uw pagina terechtkomt.

De reden dat we dit hier bespreken is dat u ervoor wilt zorgen dat uw pagina’s de juiste zoekintentie hebben. Wanneer iemand op zoek is naar informatie, wilt u deze niet meteen naar uw product pagina sturen. Daar zijn ze waarschijnlijk nog niet klaar voor. En wanneer iemand wel een transactie-intentie heeft, wilt u niet dat ze op een van uw blogberichten terechtkomen waarin het laatste nieuws wordt besproken. U wilt er zeker van zijn dat ze meteen naar de juiste product (of categorie) pagina gaan.

3. Creëer unieke inhoud

Een belangrijke factor die de kwaliteit van uw pagina bepaalt, is de inhoud. Er zijn een paar basisprincipes die u meteen moet aanpakken. Ten eerste moet u uw content altijd baseren op de juiste trefwoorden door het uitvoeren van trefwoordonderzoek. Ook als uw pagina van lage kwaliteit niet veel tekst heeft en niet veel informatie bevat, kan dit worden beschouwd als dunne inhoud. Uw gebruikers en zoekmachines zijn geen fan van dit soort content, omdat het voor hen weinig of geen waarde heeft. Dit is ook het geval met dubbele content, zoals we eerder hebben besproken. Zorg er dus voor dat u uitgebreid schrijft over het onderwerp waarop u gevonden wiltmworden.

Wanneer u tevreden bent met uw herziene inhoud, kunt u deze kopiëren naar uw bestaande pagina of post en gewoon op update klikken. Je bericht of pagina is klaar om goed te rangschikken, met slechts één revisie!

Probeer kritisch te zijn over je schrijven en de bron voor mensen te worden in plaats van een andere bron te kopiëren. Hoewel het altijd goed is om een oogje in het zeil te houden op je concurrentie en de inhoud die ze daar neerzetten, zorg er toch voor dat je je eigen stem hebt. Als u unieke, inzichtelijke en nuttige content schrijft, zullen mensen veel meer geneigd zijn om deze daadwerkelijk te lezen en zelfs uw content te delen op sociale media of er een link naar te plaatsen. Google zal die content zien als een aanvulling op de index.

We willen de manier waarop u met uw publiek communiceert niet veranderen. Het is wat u uniek maakt. De leesbaarheidsanalyse in de Yoast SEO plugin kan u helpen een paar dingen te knijpen om een makkelijk te lezen tekst te maken die iedereen leuk zal vinden. Deze plugin geeft je ook gratis toegang tot cursussen zoals die over SEO Copywriting, als je je schrijfvaardigheid wilt opfrissen. 

4. Toon deskundigheid en betrouwbaarheid

Iedereen kan tegenwoordig een website hebben. Dat is geweldig, want dit opent het web voor iedereen. Maar deze online groei heeft ook geleid tot vertrouwensproblemen als het gaat om sites die je nog niet kent. Daarom is het zo belangrijk om lezers en zoekmachines te laten zien dat je te vertrouwen bent en dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Dit helpt niet alleen om uw pagina’s te laten zien in de zoekresultaten, het helpt gebruikers ook om het niveau van vertrouwen te bereiken dat ze nodig hebben om online zaken met u te doen.

Toon uw betrouwbaarheid en expertise via uw site en de inhoud van uw site. U kunt dit doen door gebruik te maken van getuigenissen, open te zijn over uw bedrijf, veiligheidszegels en veel inhoud te schrijven die uw expertise laat zien. Dit alles zal de kwaliteit van uw pagina’s verbeteren, terwijl het u ook helpt om een sterk merk online op te bouwen.

5. Werk aan uw websitereputatie

Een andere factor die nauw samenhangt met de betrouwbaarheid is de reputatie van uw site. Dit is iets waar zoekmachines ook rekening mee houden bij het bepalen van de kwaliteit van de pagina’s op uw site. Maar hoe bepalen ze uw reputatie? Door te analyseren wat anderen over u online zeggen. Bijvoorbeeld door de beoordelingen van gebruikers over uw site en hoe positief deze zijn. Maar ook andere experts of gevestigde sites die uw bedrijf op uw site vermelden.

6. Link naar en van jouw pagina

Om mensen en zoekmachines in staat te stellen uw pagina te vinden, moet u ervoor zorgen dat u er naartoe linkt. Van andere pagina’s op uw site die gerelateerd zijn aan de pagina waar u momenteel aan werkt. Zorg er dus voor dat u aan uw interne link werkt en dat u de inhoud van uw site met elkaar verbindt.

Het is echter belangrijk om niet te ver te gaan en te linken naar elke pagina die je bezit in één bericht. Houd altijd de gebruiker in gedachten. Zorg er dus voor dat u naar pagina’s of berichten linkt die daadwerkelijk relevant zijn en waar u op een natuurlijke manier naar kunt linken..

7. Verbeter de snelheid van je site

De snelheid van uw website bepaalt of u een goede ranking krijgt in Google, en het belang ervan blijft groeien. Waarom? Omdat snellere sites makkelijker te verwerken zijn voor zoekmachines. En omdat zoekmachines weten dat gebruikers niet van trage websites houden. Gebruikers hebben de neiging om minder te kopen van langzamere sites en lezen en doen niet zo veel als ze zouden doen op een site met grote snelheid. Dus werk aan het verbeteren van de snelheid van uw site, u zult er later dankbaar voor zijn. Google kondigde ook aan dat hun nieuwe ranking factor pagina ervaring zal uitrollen in mei 2021, waardoor snelheid en gebruikerservaring op uw site nog belangrijker worden voor SEO Kwaliteit. 

WP Provider is één van de snelste, zo niet de snelste, hosting provider die ook nog eens super veilig en betrouwbaar is. Deze provider laat via benchmarks je snelheidsverbetering zien en als extra zekerheid voor jou maakt WP Provider ook nog eens back-ups en heb je geen omkijken meer naar het updaten van plugins, patches: alle randzaken worden je uit handen genomen!

8. Overweeg de gebruikerservaring

De gebruikerservaring, ook wel UX genoemd, gaat over hoe gebruikers een site of product ervaren. Dus waarom zou UX deel uitmaken van uw SEO-strategie? Zoekmachines willen hun gebruikers het beste resultaat geven voor hun vraag of zoekopdracht. Het beste resultaat betekent niet alleen het beste antwoord, maar ook de beste ervaring. Dus zelfs als je een uitstekend antwoord hebt geschreven in een bericht, maar je site is traag of een puinhoop, zal Google je bericht niet als het beste antwoord beschouwen.

Denk aan het doel van uw site en specifieke pagina’s. Wat wilt u dat bezoekers doen op uw pagina? Spullen kopen? Uw artikelen lezen? Uw ontwerp en inhoud moeten dit doel ondersteunen. Als u een duidelijk doel voor ogen hebt, kunt u ook prioriteiten stellen voor de verbeteringen van uw site. Dit sluit aan bij de zoekintentie van een bepaalde pagina, maar u moet ook overwegen of het ontwerp en de structuur van uw pagina’s het doel van uw site ondersteunen. En hoe werkt uw site op mobiele apparaten?

9. Vergeet de toegankelijkheid niet

In de laatste vraag wordt uw mobiele site genoemd, en met reden. Mobiel is tegenwoordig zo’n groot deel van het leven van de meeste mensen, dat je niet de luxe hebt om geen goed presterende mobiele site te hebben. Zorg ervoor dat uw site op verschillende apparaten en in verschillende browsers werkt om aan elk van uw websitebezoekers tegemoet te komen. We hebben een ultieme gids over Mobile SEO die u helpt bij het bepalen van de staat van uw mobiele site, en wat u nog kunt verbeteren.

10. Houd je site gezond en veilig

De veiligheid en gezondheid van uw site is belangrijk voor de zichtbaarheid van uw site, maar het is ook belangrijk voor u en uw bedrijf. Zorg er dus voor dat u nu controleert hoe veilig uw site is en dat u de nodige verbeteringen aanbrengt om uw site gelukkig en gezond te houden. Als u WordPress gebruikt, hebben we blogberichten die u helpen met de gezondheid van uw site en uw veiligheid in een paar eenvoudige stappen.

Tijd om de kwaliteit van de pagina’s te verbeteren!

Al deze tips voor SEO Kwaliteit zullen u helpen de kwaliteit van uw pagina’s te verbeteren. En geef Google een website die hun bezoekers echt helpt, en uiteindelijk gewoon een antwoord op hun vraag. Zodra u al die inhoud van lage kwaliteit en alle pagina’s van hoge kwaliteit in Google hebt opgeschoond, weet u dat u weer een duurzame stap hebt gezet in de richting van een betere ranking.

Direct hoog in Google met SEA, SEO, Linkbuilding, Blogs en hosting

Hoger in
Google?

Neem contact op