Direct Hoog In Google

Homepage optimalisatie

Direct hoog in Google met SEA, SEO, Linkbuilding, Blogs, SEO onderhoud en hosting

Homepage optimalisatie

Geschatte leestijd: 6 minuten

Bestaat homepage SEO?

Veel mensen vinden dat een homepage geoptimaliseerd moet zijn voor een trefwoord. Ranking bij Google zou zeker niet het enige doel van je homepage moeten zijn!

In dit blog willen we het belangrijkste doel van je homepage verkennen en tips geven over hoe je jouw homepage kunt optimaliseren om hem helemaal geweldig te maken.

Rankings – showcase – branding

Gerichte landingspagina’s hebben de neiging om beter te presteren voor dit soort dingen. Het is misschien beter om je homepage te zien als een soort showcase van wie je bent en wat je te bieden hebt. Je kunt je website gebruiken als een lanceerplatform voor al die verschillende conversies. Bovendien helpt een goede homepage je merk op te bouwen en te versterken!

Waar gaat jouw website over?

Eerst willen we dat je nagaat waar jouw website over gaat. Dit lijkt vanzelfsprekend maar jouw missie, het unieke van je website, moet duidelijk zijn op je homepage.

Is je homepage gewoon een grote lijst van producten en diensten of heb je daadwerkelijk de tijd genomen om een fatsoenlijk welkom voor jouw bezoekers te ‘schrijven’? Een van de lastigste dingen voor een website-eigenaar is ‘welkom op onze website’ te schrijven. Met het welkom heten van je bezoeker bedoelen we dat je hem of haar vertelt wat hij of zij op jouw website kan vinden. Wat is je belangrijkste product of dienst? Wat is er op de website te vinden over je producten en over jouw bedrijf zelf? En het belangrijkste: wat is het belangrijkste voordeel (USP; Unique Selling Point) voor de bezoeker? Wat doe je om je te onderscheiden van de massa?

Maak jouw USP specifiek

De tweede homepage optimalisatie tip is om jouw USP direct duidelijk te maken. Als je even online zoekt zal je zien dat veel sites moeite hebben om dit duidelijk te maken. Het is dan ook niet altijd makkelijk om helemaal duidelijk te zijn over wat jouw bedrijf de klant te bieden heeft.

Zorg ervoor dat je inleidende inhoud gaat over de belangrijkste voordelen die je aanbiedt.

Vertrouwen winnen

We hebben gezien dat de factor vertrouwen steeds belangrijker wordt voor websites. Zorg ervoor dat jouw site betrouwbaar overkomt, niet alleen in technische zin met up-to-date technologie en SSL-certificaten, maar ook in psychologische zin. Als je iets verkoopt, een dienst of een product, moeten mensen weten dat je legitiem bent. Waarom zouden mensen jouw product moeten kopen? Waarom ben jij de expert in het onderwerp en is jouw oplossing de oplossing die iedereen zou moeten gebruiken?

Wanneer je kunt, geef bezoekers bewijs van uw succes. Dat kan onder andere door middels van reviews, aanbevelingen van andere experts of publicaties waarin je verscheen. Zorg er alleen voor dat je dat niet overdrijft op de homepage, je site moet overzichtelijk blijven, zonder al te veel afleidingen.

Begeleid je bezoeker

Een ander doel van je homepage is het begeleiden van je bezoeker. Je moet ervoor zorgen dat je homepage de bezoeker naar jouw belangrijkste pagina’s leidt. Daarvoor heeft je homepage de introductie (tagline) nodig die we hierboven beschreven. Maar die zou nutteloos zijn als je homepage de bezoeker niet zou toelaten om door te klikken naar je hoofd- of subpagina’s. Dit moeten de pagina’s zijn waar de deal gesloten wordt, het product verkoopt of het contactformulier ingevuld wordt. Conversie dus!

Dit zijn de voor de hand liggende ‘gidsen’ op de meeste homepages.

Sliders

Het is duidelijk dat direct-hoog-in-google.nl niet van sliders houdt. Toch wordt een slider heel vaak gebruikt om deze pagina’s te promoten. Het gebrek aan aandacht dat deze pagina’s krijgen is de voornaamste reden waarom we niet van sliders houden. In plaats van een slider te plaatsen kan je deze prima plek voor sturing gebruiken. Als je een goede afbeelding inclusief een geweldige call-to-action knop plaatst dan zou dat zeer zinvol zijn. Als je dat wilt laten roteren bij elke browser verversing, doe dat dan. Het is een leuke manier om je homepage er bij elk bezoek anders uit te laten zien.

Het menu

De meest voor de hand liggende is het menu van je site. Heb je nagedacht over wat er in je menu staat? Is het gestructureerd en doelgericht? Maakt jouw menu meteen duidelijk wat je bezoekers van de pagina’s kunnen verwachten?

Producten

Als je een online winkel hebt zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar zet niet de hele categorielijst in je sidebar. Concentreer je op je meest bezochte categorieën en voeg deze toe op een prominente plek op je homepage. Voeg je best verkopende product toe aan de homepage in een grotere afbeelding. Wees creatief. Je homepage lijkt de beste plek op je site om bijvoorbeeld een nieuw product aan te kondigen. Als je winkel een uitverkoop heeft zorg er dan voor dat mensen dat opmerken op de homepage.

Zoeken als call-to-action

Op veel sites staat de zoekbalk in de header of footer. Als je duizenden producten verkoopt of als je honderden artikelen op je site hebt geschreven, is de kans groot dat een zoekbalk van pas komt voor je bezoekers. Waarom zou je daar niet je belangrijkste call-to-action van maken en die als belangrijkste element – in plaats van die slider – op je website zetten? Dit doen is eigenlijk stap twee. Stap één is zorgen dat je zoekresultatenpagina’s er fatsoenlijk uitzien.

Contact informatie

Je moet je ook realiseren dat een, terugkerende, bezoeker gewoon op zoek kan zijn naar je contactgegevens. Plaats een link naar je contactpagina waar men die zou verwachten. Dat kan op de laatste plek in je menu zijn, maar ook een adres in je footer of een (kort) contactformulier in de sidebar. Op mobiel moet je telefoonnummer geactiveerd zijn zodat bezoekers je kunnen bellen met een simpele tik op het nummer.

Maak je site niet onoverzichtelijk

Maak je website niet te vol met informatie! Maak je homepage niet vol met allerlei actiegidsen maar kies er twee of drie die zinvol zijn op een site als de jouwe. En concentreer je daarop. Houd het ontwerp van pagina’s eenvoudig en gebruiksvriendelijk.

Homepage optimalisatie: Conclusie

Jouw homepage moet duidelijk maken wat mensen op je website kunnen vinden. Het moet zich richten op je USP. En de homepage moet je bezoekers naar de belangrijkste pagina’s leiden. Concentreer je op deze dingen en misschien dat dan toch nog je homepage kan optimaliseren voor een bepaald trefwoord.

Houd voor ogen dat jouw website meer is dan alleen je homepage.

Mobiele versie afsluiten