Direct Hoog In Google

8 SEO Tips

8 SEO Tips - Hoe kom ik hoger in Google

8 SEO Tips voor kleine ondernemers

Zoekoptimalisatie oftewel SEO is voor een klein bedrijf ongeveer 90% vergelijkbaar met die van een groot bedrijf. In dit artikel zullen we ons met 8 SEO tips richten op de resterende 10%, de dingen die een klein bedrijf anders moet doen vanwege het gebrek aan ofwel de middelen ofwel de merkkracht.

1 Doe je eigen SEO

Als het budget een van je beperkingen is, dan moet je misschien wachten met het betalen voor onze zoekmachineoptimalisatiediensten en in plaats daarvan proberen je website op je eigen manier te optimaliseren. Het zal u geld besparen maar ook een beter inzicht geven in je SEO-behoeften, wat van pas zal komen in de communicatie met ons als je later besluit om ons in te huren. 

2 Leer SEO-basiskennis

Zoekoptimalisatietechnieken zijn er in verschillende moeilijkheidsgraden maar de meeste vereisen geen speciale vaardigheden en kunnen door vrijwel iedereen worden opgepikt. De beste plek om te beginnen met het leren over SEO-praktijken is direct bij de bron, van de SEO startersgids van Google. Het zit vol met gedetailleerde, bruikbare adviezen.

De gids door Google kan overweldigend lijken dus wij stellen voor om het te behandelen als een checklist en het optimaliseren per ding te doen. Neem er de tijd voor.

3. Gebruik maken van SEO-tools

Wanneer je begint te lezen over SEO, kunnen sommige praktijken intimiderend klinken en vereisen ze een complexe technische implementatie. Het goede nieuws is dat de meeste van die praktijken daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd zonder enige technische vaardigheid. Er zijn tal van tools, gratis of betaald, ontworpen om verschillende aspecten van SEO te vereenvoudigen, waardoor ze kunnen worden uitgevoerd met een paar klikken op een knop.

Sommige aspecten van SEO vereisen misschien niet eens jouw aandacht. Zo weet iedereen dat het verkrijgen van een SSL-certificaat tot de eerste website-optimalisatietaken behoort. Als je een eigen SSL-certificaat zou aanschaffen en installeren, zou dat een hele dag werk zijn. Maar  SSL-certificaten zijn bij onze hostingpakketten inbegrepen.

Ook mobiele optimalisatie was vroeger geen taak voor een beginnende webmaster. Vandaag de dag kan je een responsive WordPress thema gebruiken en je bent al een heel eind op weg. Of een alt-tekst toevoegen aan je afbeeldingen. Je hoeft niet meer elke pagina te bezoeken en de HTML-code ervan te bewerken; ga gewoon naar je WordPress mediabibliotheek, klik door je afbeeldingen en vul de alt-tekst in, geen technische kennis vereist.

Natuurlijk zijn andere taken, zoals website-audit, trefwoordonderzoek, goede SEO content schrijven en linkbuilding niet altijd even eenvoudig te doen.

Google-tools

Google biedt tal van gratis en eenvoudig te gebruiken SEO-tools. Voor trefwoordonderzoek en het volgen van trefwoorden biedt Google Zoekwoordplanner, Google Trends en Search Console, terwijl verschillende aspecten van pagina-optimalisatie kunnen worden getest en geoptimaliseerd met behulp van de Mobielvriendelijke test, PageSpeed Insights, Structured Data Markup Helper en Structured Data Testing Tool.

Andere tools

Er zijn tal van andere SEO-hulpmiddelen op de markt, elk met hun sterke en zwakke punten, en veelal met een stevig prijskaartje. Als je echt gebruik wilt maken van een van deze tools, maar een tekort aan middelen heeft, zou onze suggestie zijn om de proefperiodes te benutten. 

4. Kies eenvoudigere zoekwoorden

Voor kleinere bedrijven is het niet raadzaam om voor zeer competitieve zoekwoorden te gaan. Die sleutelwoorden worden al lang door grotere, beter gevestigde merken gebruikt en het zal heel veel moeite kosten om ze te rangschikken. 

Ga in plaats daarvan voor minder populaire zoekwoorden die door je concurrenten misschien over het hoofd zijn gezien. Deze trefwoorden zullen niet veel verkeer opleveren, maar ze zullen je wel in staat stellen om voet aan de grond te krijgen in de rangschikking. En als je eenmaal de kracht van je website hebt opgebouwd met deze eenvoudige zoekwoorden, kan je meer gaan doen met de zeer competitieve zoekwoorden. Of er voor kiezen om ons in te schakelen natuurlijk.

Om deze eerste zoekwoorden te vinden voer je trefwoordenonderzoek uit en zoekt je naar zoekwoorden met een lage moeilijkheidsgraad met ten minste wat zoekvolume.

5. Maak gebruik van je sterke punten

Toen je met jouw bedrijf begon moet je iets bedacht hebben om het beter te doen dan je concurrenten. Een betere service of een beter assortiment maar wat het ook was, het moet weerspiegeld worden in je zoekoptimalisatiestrategie.

6. Conversie

Bij het ontwikkelen van je content plan zorg je ervoor dat elk stuk content dat je gaat plaatsen een onderdeel en aanloop is van de uiteindelijke conversie. Over het algemeen moet je content zo zijn ontworpen dat deze je bezoekers aanzet tot bewustwording, overweging en aankoop.

Door je bezoekers steeds verder in je verkooptrechter te krijgen zullen ze uiteindelijk tot aankoop van jouw producten of diensten overgaan.

7. Optimaliseren voor lokaal zoeken

De term ‘kleinschalige SEO’ wordt vaak door elkaar gebruikt met de term ‘lokale SEO’. Het idee is dat hoe kleiner het bedrijf is, hoe meer het gebonden is aan een bepaald gebied. Als dit het geval is met jouw bedrijf dan moet je zeker jouw online aanwezigheid optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Google Mijn Bedrijf

Als je al iets moet doen voor je lokale SEO dan is het wel het claimen van je Google Mijn Bedrijf (GMB)-vermelding. GMB is Google’s eigen bedrijvengids en de belangrijkste bron van informatie over jouw bedrijf. Het vullen van je GMB zorgt voor plaatsing in Google Maps, duwt je in de lokale zoekresultaten omhoog en maakt je een kandidaat voor het lokale pakket in de zoekresultaten; het zorgt voor ongeveer 90% van je lokale SEO. Het enige wat je hoeft te doen is de GMB-pagina te bezoeken je vermelding te claimen of aan te maken en vervolgens de suggesties van Google voor het invullen van de rest van de details te volgen.

Lokale schema-opmaak

Het op een na belangrijkste element van lokale SEO is het toepassen van lokale bedrijfsschema’s op je website. Het is in principe een verzameling van HTML-tags die zoekmachines helpt om informatie over onder andere je adres, telefoonnummer, e-mail en kantooruren te halen. Dit soort signalen versterken jouw lokale relevantie bij Google maar ook bij andere zoekmachines. Met de Yoast Local SEO plugin voor lokale SEO wordt dit schema automatisch in orde gemaakt.

Andere vermeldingen

Er is een algemene overtuiging dat een opsomming van je bedrijfsgegevens op platforms van derden zoals bedrijvengidsen en sociale netwerken,  je beter scoort voor lokale zoekresultaten, maar wij hebben onze twijfels hierover.

8. Beheer gebruikersbeoordelingen

De laatste tip van onze 8 SEO tips is ook belangrijk voor Google want wanneer je net begint zal Google voorzichtig zijn met jouw bedrijf en kijken of je bedrijf te vertrouwen is. Eén van de sterkste aanwijzingen voor zoekenden naar je bedrijf is het aantal van je GMB beoordelingen en je algemene beoordeling.

Stimuleer je klanten daarom om je bedrijf te beoordelen door ze een follow-up e-mail te sturen of door ze persoonlijk te vragen of zij een beoordeling willen plaatsen. Dat kan natuurlijk ook op je eigen website geplaatst worden.

Als laatste

Bij kleinschalige SEO gaat het om het maximaliseren van elke kleine kans, of het nu gaat om jouw eigen inzet, je concurrentievoordelen of een persoonlijk tintje bij de omgang met klanten. Doe je voordeel met onze 8 SEO tips!

Mobiele versie afsluiten